Regler for at tage hunden med på ferie Skrevet af Kirstine Rasmussen | 1. Jul 2020

Når man gerne vil have hunden med på ferie i udlandet, er der visse EU-krav, som skal opfyldes, før hunden må tages med rundt i Europa:

1. Hunden skal være ID-mærket med mikrochip og have et hundepas. Chipmærkningen og vaccinationen skal være sket mindst tre uger før afrejse.
  2. Hunden skal være vaccineret mod hundesyge og parvovirus, her er det vigtigt at den seneste vaccination ikke er ældre end datoen for chipmærkningen.

Udover vaccinationen mod hundesyge og parvovirus, så skal hunden også rabiesvaccineres mindst 21 dage før afrejse. Hunden skal derefter basisvaccineres 1 år efter mod rabies, derefter hvert 3. år. Hvalpe kan først vaccineres mod rabies når de er 12 uger gamle.

Hvis man rejser syd på, skal man huske at give hunden noget mod flåter.​

Reglerne for rejse med dyr, ændres løbende, men de gældende regler kan altid findes på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Ved rejser til Norge og Storbritannien gælder endvidere:

1. Hunden skal have et hundepas
  2. Hunden skal være chippet og gyldig rabiesvaccineret
  3. Hunden skal være behandlet mod bændelorm indenfor 1-5 døgn inden afrejse.

Hundesyge og Parvovirus
Hundesyge og Parvovirus er de to sygdomme, som er vigtigst at vaccinere hunden imod.

Parvovirus:
Parvovirus er en meget smitsom tarmbetændelse hos hunde, som især rammer hvalpe. Symptomerne er vandig/blodig diarre, nedstemthed, opkast, feber og væskemangel.

​Hundesyge:
Hundesyge er en smitsom virussygdom, som rammer både unge og ældre hunde.
​Symptomerne på hundesyge er:

Opkast, diarre, grønligt flåd fra næsen, væskemangel og hoste.

Rabies:
​Når hunden skal med på ferie, skal man huske at vaccinere hunden mod rabies, rabies kaldes også hundegalskab og er en dødelig sygdom. Du kan læse mere på Fødevarestyrelsens hjemmeside om regler og retningslinjer for de enkelte lande, når hunden skal med på ferien.

Del denne historie